Elaborar i aprovar una instrucció o un reglament del Sistema Intern d’Alertes (SIA)
Obligació prevista en els articles 5 i 9 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
S’ha de dur a terme una consulta prèvia amb la representació legal de les persones treballadores, per tal que, si és el cas, es pronunciï sobre la creació del SIA i formuli observacions. Les seves observacions no tenen caràcter vinculant.
- S’ha dut a terme la consulta prèvia comunicant a la representació de les persones treballadores la creació del SIA i s’ha facilitat un període per presentar observacions.
Els ajuntaments, organismes dependents o organismes autònoms disposen del modelatge d’expedients per a l’aprovació del model tipus d’instrucció o model tipus de reglament, sobre el funcionament del Sistema Intern d’Alertes elaborat per les entitats que conformen la Xarxa de Governs Oberts de Catalunya.
L’aprovació de la instrucció es farà per Decret d’Alcaldia, per Acord de Ple o pels màxims òrgans directius. L’aprovació del Reglament seguirà la tramitació corresponent, i serà aprovada per Acord de Ple o pels màxims òrgans directius.
A) MODEL TIPUS D’INSTRUCCIÓ DE FUNCIONAMENT DEL SISTEMA INTERN D’ALERTES.
- Elaborat l’expedient per aprovar per decret / acord la instrucció de funcionament del sistema intern d’alertes i un cop aprovat
- Publicat el decret / acord en el portal de transparència d’aquesta organització.
B) MODEL TIPUS DE REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL SISTEMA INTERN D’ALERTES.
- Elaborat l’expedient per aprovar per acord el Reglament de funcionament del sistema intern d’alertes. I un cop aprovat
- Publicat l’acord d’aprovació definitiva, juntament amb el text íntegre del Reglament, en el Butlletí Oficial de la província, en la seu electrònica municipal i en el butlletí informatiu local (Si no disposeu de butlletí informatiu local, cal obviar aquesta referència).
- Publicat en el DOGC la referència del BOP en què es publiqui el text íntegre, i en el portal de transparència el text íntegre del Reglament.
- Tramès l’acord d’aprovació definitiva i la còpia íntegra i fefaent del text definitiu aprovat a l’Administració de l’Estat i a la Generalitat de Catalunya en el termini de quinze dies des de la data de l’acord.
Sol·licitar el Canal d’Alertes
Podeu demanar l’alta del servei de l’AOC de manera paral·lela a l’aprovació de la instrucció o reglament de funcionament del SIA i a la designació de la persona o persones responsables del sistema.
Per sol·licitar l’alta del servei necessites saber qui és la persona designada com a gestor d'usuaris d’EACAT.
- S’ha de demanar l’alta del servei per EACAT.
Més informació a la FAQ Com sol·licitar el servei Canal d’Alertes?
El tràmit és el de sol·licitud d’alta i modificació de serveis de l’AOC, cal emplenar la sol·licitud i al desplegable, marcar l’opció “Canal d’Alertes”.
En aquest formulari et demanen designar una persona responsable del servei que és el contacte tècnic i té el ROL d’ADMINISTRADOR/A. Aquesta persona pot coincidir o no, amb la persona Responsable del SIA.
L’accés i gestió inicial del canal intern d’alertes, interlocució amb l’AOC i gestió de possibles incidències posteriors anirà a càrrec de la persona administradora que pot recaure, en un perfil tècnic, informàtic, jurídic o administratiu de la corporació local o tècnic del Consell Comarcal, en cas que puguin prestar aquesta assistència.
La persona administradora:
✓ rep el correu electrònic d’alta de l’entorn de proves i de l’entorn real,
✓ crea el formulari o l’adapta en funció de la seva organització, així com la creació de diferents contextos i administra l’entorn,
✓ no veu els casos, però accedeix al registre de les comunicacions presentades,
✓ pot donar d’alta altres administradors/es,
✓ dona d’alta els destinataris (òrgan gestor i/o persona/es responsable/s del sistema intern).
Primer es rep una invitació per accedir a l’entorn comú de proves (entitat compartida de pilotatge) i en un període de set dies es rep l’alta de l’entorn propi (entitat individual pròpia).
Recomanació de la XGOC
Apunta't a les sessions en línia del servei “Canal d’alertes” que ofereix l’AOC per conèixer el canal d’alertes i saber com heu de configurar i habilitar el vostre canal.
La informació sobre la configuració del canal està disponible a la FAQ Configurar l’eina tecnològica de l’AOC: canal intern d’alertes.